مرام و مسلک لوطیان در دورة قاجار
نویسندگان
چکیده
مقالة حاضر به بررسی اخلاق اجتماعی و آداب و رسوم لوطیان در دورة قاجار میپردازد. لوطی گری بخشی از زنجیره ای است که، در نظر، با فتوت آغاز می شود و در اصناف بازار و عیاری نمود مییابد. هر چند این نمود خارجی نیز در دورههایی تحول و توسعه می یابد اما، در سراشیبی زوال، تبدیل به لوطیان میشود و در سدة حاضر با ارجاع به متون مارکسیستی به لمپنها تغییر شکل میدهد. برداشتهای متفاوت و گاه معارض از اصطلاح لوتیان/ لوطیان وجود دارد: از لوت به معنای «پابرهنه» تا لوط به معنای «منحرف». لوتی به معنای «داش مشتی» نیز برای ارجاع به بی نیازی لوطیان به کار میرود. در این مقاله، ضمن توضیح این برداشت ها، به اخلاق لوطیان پرداخته می شود و تمایز آنان با پِِِنطیها ذکر می شود و به طور مشخص پوشش و اجزای لباس لوطیان، آداب لوطی گری، لهجه و زبان لوطیان، بازیها و سرگرمیهای آنان، و نامهای لوطیان بررسی می شود. در پایان مقاله، از مراسم مذهبی لوطیان بحث میشود و روایتی از هم چشمیهای لوطیانه در مراسم عزاداری محرم و زد و خوردهای آنان ارائه می شود.
منابع مشابه
مرام و مسلک لوطیان در دوره قاجار
مقاله حاضر به بررسی اخلاق اجتماعی و آداب و رسوم لوطیان در دوره قاجار میپردازد. لوطی گری بخشی از زنجیره ای است که، در نظر، با فتوت آغاز می شود و در اصناف بازار و عیاری نمود مییابد. هر چند این نمود خارجی نیز در دورههایی تحول و توسعه می یابد اما، در سراشیبی زوال، تبدیل به لوطیان میشود و در سده حاضر با ارجاع به متون مارکسیستی به لمپنها تغییر شکل میدهد. برداشتهای متفاوت و گاه معارض از اصطلاح ...
متن کاملمدارس زرتشتیان در دورة قاجار
زرتشتیان، از اقلیتهای دینی ایران، تا اواسط دورة قاجاریه مثل اغلب ساکنان ایران از داشتن سواد و مدرسه محروم بودند. آموزش و پرورش در میان زرتشتیان بیشتر آموزش مسائل دینی را شامل میشد. شکلگیری مدارس جدید از زمان ورود نخستین فرستادة پارسیان، «مانکجی لیمجی هوشنگ هاتریا»، عملی شد، او توانست در مدت حضورش در ایران مدارسی را برای کودکان زرتشتی تأسیس کند. بعد از او هم دیگر فرستادگان پارسی ازجمله کیخسر...
متن کاملفرمانهای تولیت (تولیتنامهها، نیابتنامهها) در دورة قاجار
هدف: فرمان های موچود در مخزن خطی کتابخانۀ ملی ایران که صادرکنندۀ آنها محل اختلاف است از لحاظ شکل و محتوا شده بررسی است روش و رویکرد پژوهش: این مقاله با روش سندپژوهی نوشته شده است. یافتهها و نتیجهگیری: باز آنجا که در فقه شیعی جایگاه سلطنت عاریهای دارد، شاهان قاجار با مجوز علمای شرع وارد حوزۀ وظایف و اختیارات روحانیون میشدند و...
متن کاملتأثیر انقلاب مشروطیت در دیوانسالاری دورة قاجار
آرمان مشروطیت در مقام نظر تا حدودی زمینه و امکان مشارکت مردم را در ادارة امور دولتی فراهم آورد و دیدگاه معطوف به قانون اساسی و تدوین متمم آن، تحول در نهاد دیوانسالاری را نیز در نظر داشت. اما در عمل، با وجود آنکه در ساختار دیوانسالاری تغییرهای کمّی و گستردهای حاصل شد، همچنان سیطرۀ اندیشة استبداد خودکامة پادشاهی در ایران و سنتهای نیرومند و ریشهدار آن در نظام دیوانسالاری باقی ماند و با هر نوع...
متن کاملمدارس زرتشتیان در دورة قاجار
زرتشتیان، از اقلیت های دینی ایران، تا اواسط دورة قاجاریه مثل اغلب ساکنان ایران از داشتن سواد و مدرسه محروم بودند. آموزش و پرورش در میان زرتشتیان بیش تر آموزش مسائل دینی را شامل می شد. شکل گیری مدارس جدید از زمان ورود نخستین فرستادة پارسیان، «مانکجی لیمجی هوشنگ هاتریا»، عملی شد، او توانست در مدت حضورش در ایران مدارسی را برای کودکان زرتشتی تأسیس کند. بعد از او هم دیگر فرستادگان پارسی ازجمله کیخسر...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
جامعه پژوهی فرهنگیناشر: پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
ISSN 2383-0468
دوره 2
شماره 2 2012
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023